wat een week!!!! - Reisverslag uit Bakau, Gambia van Ester Urk - WaarBenJij.nu wat een week!!!! - Reisverslag uit Bakau, Gambia van Ester Urk - WaarBenJij.nu

wat een week!!!!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ester

15 Juni 2008 | Gambia, Bakau

Afgelopen 2 weken is er veel gebeurt en zijn het hectische weken geweest.
Soms komen we in de morgen bij de kliniek en zitten er al 40 mensen te wachten, in de loop van de morgen komen er nog 40 bij. Eigenlijk is op 1 dag 50 patienten met zijn 2e meer dan genoeg. Dan staat je hoofd aan het einde van de dag op tollen en kan ik niet meer helder denken. Patienten denken vaak als ik maar lang genoeg blijf wachten dan helpen ze me wel. Soms will ik dat ook wel maar dat gaat gewoon niet. En ze komen van dorpen die ver in het binnenland liggen.
Het malaria seizoen is begonnen en heel veel kinderen hebben we deze week naar de kliniek in Essau gestuurd om hun bloed te testen op malaria. Ze komen dan bij ons met hoge koorts, soms 40gr en zweten met name ´s nachts en problemen van de maag/darmen/ lever. Maar het blijft lastig om malaria vast te stellen zonder de hulp van deze kliniek.
Voor de meeste is het niet de eerste keer dat ze malaria hebben, iedere keer is het weer de vraag of ze het overleven!
Als je in nederland van een grote hoogte valt of een klein ongeluk hebt, wordt je van top tot teen onderzocht. Van de week had ik een jongen van 12 die vanuit een mangoboom was gevallen, je kan dan alleen kijken of er niet gebroken is en de wonden verzorgen, wat zalf en pijnstillers geven voor kneuzingen en afwachten of alles goed gaat de komende dagen. Vaak heeft de familie geen geld om naar Essau of Banjul te gaan voor onderzoek.
We hebben een container vol met verbandmateriaal uit Duitsland, soms proberen we bij wonden die niet genezen uit en afgelopen week hadden we echt resultaat. Bij een man met een oude open wond hebben we hydrocolloid uitgeprobeert en de wond gaat echt vooruit. Dat is echt wel super om te zien dan zo`n man minder pijn heeft en de wond niet meer stinkt.

Binnen de kliniek zijn veel problemen onderling met het personeel, soms loopt alles hoog op en dan moet het hele dorpscomite komen om alles weer op te lossen en te zorgen dat ze weer komen werken. Het werk in de kliniek is dankbaar, dingen er omheen, maakt het zwaar!
Dat maakt het voor mij soms erg lastig en moeilijk werken. Op die momenten sta je dan echt alleen!

Het regenseizoen heeft ook zijn start gemaakt, soms komt het echt met bakken uit de hemel. Als dit ´s nachts gebeurt slaap ik echt niet meer. Mijn dak is van golfplaten en dat maakt een lawaai. Meestal gaat het gepaart met hevige onweer en dan heb je echt een super uitzichten met alle lichtflitsen, het einige voordeel en leuke van dit nachtelijke wakker zijn. Maar je bent gebroken de volgende dag.

Afgelopen dagen zijn er 5 Nederlanders om te helpen electra in de kliniek aan te leggen. Heerlijk om even gewoon nederlands te praten en in de avond bij kampvuur een biertje te drinken en gezellig te kletsen.
Marijke werkt voor de Dutch foundation for childeren of the Gambia en heeft veel projecten, scholen, kleine kliniekjes ect gebouwd, waaronder ook in 1999 de kliniek in Buniadu. Erg leuk om wat meer achtergrond te horen en te zien hoe andere organisaties in Gambia werken.
Vrijdag ben ik met hen mee naar hun hotel gegaan en hebben daar gezellig voetbal gekeken, heerlijk ontspannend en leuk om toch iets mee te krijgen van het EK.
In het hotel waren gasten uit Algerije en die waren voor frankrijk, erg leuk om te zien dat dan nederland wint en zij afdruipen…..
Zij vertelde ons dat zaterdag een wedstrijd Gambia – Algerije zou zijn in het nationaal stadion en daarom in Gambia zijn. Via wat conatacten van Harry (een van de electriciens en sponsor van een voetbalelftal hier genaamd FC Lutjebroek!!!) hebben we kaarten kunnen regelen en zijn met 8 man naar de wedstrijd geweet. Echt een hele happening en show, maar geweldig om mee te maken. Gambianen die volledig achter hun nationaal team staan, vol temperament. Alles bij elkaar, de muziek, de mensen in het stadion, het leger dat alles bewaakt en als intimidatie rond loopt was het echt genieten.
Heeft me echt goed gedaan een weekend met heb door te brengen en een hoop plezier te hebben. Lekker in het zwembad te hangen en een duik in de zee te nemen, terrasje pakken.

Voor de komende week kan ik er weer helemaal tegen en hoop dat deze week normaal verloopt en er niet meer problemen bij komen!! Ik weet waar ik voor ben gekomen en dat houdt ik ook steeds in gedachten, de mensen helpen.


  • 15 Juni 2008 - 12:46

    Janine:

    Ester, Ester,

    Zo maak je nog eens wat mee ik zit heerlijk mee te genieten van jou verhalen echt geweldig. Nou een ervaring rijker ben je nu. Dat je die mensen mag helpen is geweldig hoor. Ik vind het heel erg knap hoor wat je doet!!!! We leven helemaal met je me. Nou geniet er maar lekker van he!! Heel veel liefs van Janine

  • 15 Juni 2008 - 17:18

    Carlijn:

    lieve Es, wat een verhalen...heb je nog wel tijd om al die gebeurtenissen te verwerken? lijkt me wel echt dankbaar werk..al help je maar 1 van die 80 mensen...
    Heel veel kracht en energie toegewenst...
    ik bid voor je..
    liefs Car

  • 15 Juni 2008 - 18:41

    Gerda:

    Echt geweldig wat je daar doet, maar wel ontzettend zwaar! Ik kan me voorstellen dat je je hart hebt opgehaald aan het nederlands en alle wedstrijden.'Wij op Ao kampen weer eens met MRSA, maar dat is niets vergeleken met jullie werk. Heel veel sterkte en ga door met je goede werk! Groeten van Gerda

  • 15 Juni 2008 - 20:01

    Anne:

    Goh Ester wat maak jij al niet mee! Ik hoop wel dat de gelukkige momenten meer voorkomen dan de momenten dat je je er alleen voor voelt staan.. Ik vind je in ieder geval erg dapper en ik kan niet wachten tot je weer terug bent!

    x
    Anne

  • 15 Juni 2008 - 20:07

    NIna:

    Lieve Ester, vol bewondering lees ik elke keer weer je verhalen. Wat zul je het op sommige momenten moeilijk hebben. Ik denk veel aan je. Wat fijn dat je af en toe toch ook even lekker kunt ontspannen. Dat zal je zeker goed doen en je kunt jezelf dan weer opladen voor een nieuwe week. Nou meid heel veel sterkte en succes. X Nina

  • 17 Juni 2008 - 18:57

    Fam Kok!:

    Jambo Ester!

    Wat een verhaal heb je weer geschreven, wat maak jij daar trieste dingen mee zeg! Maar wat jezelf ook zegt, je bent daar toch naartoe gegaan om mensen te helpen... Dat moet je zeker maar in gedachten houden!!! Heel veel mensen zijn trots op jou!!! Wij natuurlijk ook!! Echt petje af!!!! Wij(hier in de Krabstraat) denken aan jou!!!!!Dikke zoen van ons!!!

  • 21 Juni 2008 - 14:51

    Ingrid Schenk:

    lieve ester
    wat een belevenissen he; ja dan besef je pas wat in nederland allemaal mogelijk is! Je moet daar maar roeien met de riemen die je hebt; dat is wel lastig als je eigenlijk meer zou willen!
    veel succes: en we blijven je volgen hoor!

  • 21 Juni 2008 - 19:42

    Els Zellmann VEG:

    Hoi Esther

    Wat een ellende kom jij zo tegen, lijkt me moeilijk om hier mee om te gaan, maar weet dat jij een instrument bent in Gods handen om aan deze mensen een stukje van Zijn liefde te laten zien. Ik wens je heel veel zegen en ook in de gemeente denken we aan je.

    Groetjes Els Zellmann

  • 22 Juni 2008 - 18:00

    Rianne VEG De Kern:

    Hé Esther,

    Als ik dit zo lees, lijkt het wel een verhaal uit een film ofzo. Erg boeiend om te lezen! Als ze jou daar niet hadden zeg..... dan waren er honderden mensen minder geholpen... Hoe gaat het eigenlijk met jou gezondheid? Kan je wel een beetje lekker eten? Ik denk in ieder geval aan je en zal voor je bidden. x


  • 22 Juni 2008 - 19:25

    Els:

    Ha Ester, ik ben weer even bijgelezen. Indrukwekkend zijn je verhalen. Je bent wel heel druk bezig zeg. Fijn dat er nu ook weer wat tijd voor ontspanning was om bij te tanken'.
    Succes daar!!!
    groeten van Els

  • 27 Juni 2008 - 08:03

    Adriënne:

    Ha essie,
    Zo, heftige verhalen hoor! Wat doe je ontzettend mooi werk! Ik geloof zeker dat het heel zwaar voor je is! Heel veel sterkte hoor, als je er soms ff doorheen zit...
    tGaat hier verder prima. Laatste loodjes met school! M'n scriptie is voldoende, dus nu nog presenteren, lkkr he!!!
    Maar ik denk dat het echte beunen toch meer richting jouw werk gaat.. daar is afstuderen niks bij!! PETJE AF!!!
    Ik blijf je verhalen lezen!!
    XXX,
    Aadje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ester

vanaf 14 mei ga ik 4 maanden werken als verpleegkundige in Gambia. Ik ga werken voor een duitse organisatie genaamd Riverboat Doctors International. In de kliniek in Buniadu geven zij allerarmste van Gambia de nodige medische zorg. Ik woon deze maanden in het dorpje Buniadu, zo'n 10 km van het havenplaatsje Barra.

Actief sinds 10 Okt. 2006
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 20115

Voorgaande reizen:

14 Mei 2008 - 05 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: