druk aan het werk - Reisverslag uit Buniadu, Gambia van Ester Urk - WaarBenJij.nu druk aan het werk - Reisverslag uit Buniadu, Gambia van Ester Urk - WaarBenJij.nu

druk aan het werk

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ester

01 Juni 2008 | Gambia, Buniadu

De week vliegt om, het is alweer zaterdag. De afgelopen week is een drukke week geweest in de kliniek. Op het moment zijn er veel kinderen met wonden van insekten, wormen die verzorgd moeten worden. De hygiene hier is erg slecht en veel kinderen hebben aan de benen wondjes die door geinfecteerd water worden veroorzaakt.
Vaak wassen we de kinderen eerst met zeepwater om te kunnen zien wat voor wond of infectie ze hebben.
Nu we naar de regentijd toe gaan, zie je steeds meer geinfecteerde muggenbeten.

De laatste woensdag van de maand komt de verloskundige ´midwife´ samen met 2 verpleegkundige uit het ziekenhuis van Essau om ongeveer 80-100 moeders en kinderen te wegen, meten en te vaccineren. Echt een chaotische toestand en een hoop herrie!
De meeste vrouwen hier weten niet hoever ze precies zijn in de zwangerschap en is het soms schatten aan de hand van de buik en ligging kind. Volgens sommige hier kan een zwangerschap van 11 maanden best!!!

We hebben op het moment een kindje met een brandwond en zijn heel blij dat we wat tubes flammazine (vanuit duitsland) hebben, de wond geneest echt heel goed. Echt ongelooflijk dat het kindje al ruim een maand met deze wond rondliep zonder goede verbandmiddelen of zalf.

Om hier vrijwilligerswerk te kunnen doen moet ik geregistreerd worden.
Het kost je een halve dag om uit te leggen wat je komt doen, wat voor werk je gaat doen en hoe lang je blijft. Ze bekijken op het registratie bureau 5 x in mijn dilpoma´s, papieren, dan moet je 1000 dalasi = 35 euro betalen en 4 weken later kun je een papiertje als bewijs van registratie ophalen. Echt „gambian style“ zeggen ze hier dan!!!
Het registratie bureau is in Banjul, vanaf Buniadu is het eerst een half uur naar Barra, uur met de ferry en dan in Banjul lopend 15 minuten.terug duurde langer, zo´n 4 uur. We hebben 3uur op de ferry staan wachten voor we er met de autoop konden.

Na een aantal keer in het weekend deze overtocht te hebben gemaakt heb ik gemerkt dat dit de normale gang van zaken is. Soms staan we voor de overtocht zo´n 4 uur te wachten.

Afgelopen week had ik een merkwaardige patient, ze had gevochten met een andere vrouw en een flinke bijtwond in de bovenarm. De wond flink diepgeinfecteerde wond, dat je de spier kon zien liggen!!!

Dit weekend was ik heerlijk mobiel: we hadden een fiets mee genomen uit de lodge en kon heerlijk mijn gang gaan en lekker naar Capepoint gefiets en daar genoten van het strand en zee. Gewoon een beetje brutaal zijn en naar een hotel gaan envriendelijk aan de portier vragen of je gebruik kann maken van het strand daar, dan lig je tenminste rustig. Zonder „bombsters“ en heerlijk op een strandbed!

vandaag naar een baptisten gemeente geweest, mooi om te zien hoe deze christenen hun geloof belijden en fijn om in een kerk te zijn. Gaat er heel anders aan toe dan in welke kerk in nederland. Maar waren erg gastvrij. Nog even een douche en dan weer op naar een week in Buniadu.

• 01 Juni 2008 - 17:17

Marieke:

Hey Ester!!!

Wat een verhalen weer!!!
    Dus je bent even lekker naar het strand geweest? Op de fiets!! Wel een gammelfietsje zeker?...ha, ha!!
    Nou, ik wacht weer op je volgende verhaal!! Veel sterkte nog!!
    Liefs, Marieke!

• 01 Juni 2008 - 18:26

Leonie :

Is nu vast een heel ander gezicht van Gambia voor je dan met de BU reis! Leuk dat je er foto's bij hebt geplaatst. Veel sterkte met de werkzaamheden.

Groet Leonie

• 01 Juni 2008 - 21:16

Gerda:

Wat een avonturen beleef je en wat hebben we het hier dan luxe! We rukken een kast open en er ligt van alles. Sterkte weer de komende week. Gerda

• 02 Juni 2008 - 06:19

Marion:

Hoi Esther
    Wat maak jij een hoop mee zeg, wat zijn wij dan in nederland gezegend met onze gezondheidszorg, zal best weer wennen zijn als je terug bent en alles voorradig is.
    Vind je verhalen heel spannend en hoop dat als je terug bent we een keer kunnen afspreken om al je verhalen te horen.
    Pas goed op jezelf en ik lees je avonturen met veel respect.

Heel veel groeten

• 02 Juni 2008 - 09:07

Zuster Yf:

Hee Es,
    jeetje wat doe jij goed werk daar dan zeg! Wel heel raar te zien dat het we het hier in nederland echt TE goed hebben zeker? Veel plezier en succes!
    Groetjes Yf

• 02 Juni 2008 - 11:50

Mieke:

Lieve Ester,

Elke keer weer leuk om je belevenissen te lezen! Het lijkt me behoorlijk ingewikkeld om deze mensen op de juiste manier te helpen. Ze reageren toch heel anders dan nederlanders. Heel veel succes en plezier daro! We bidden voor je!

Liefs,

René en Mieke

PS: Zou je ons nog even een adres kunnen mailen waar we het geboorte kaartje naartoe kunnen mailen? Nee, er is nog niks geboren, maar het kan wel elk moment komen, maar het kan ook nog uiterlijk 4 weken duren...!

• 02 Juni 2008 - 13:42

Anne:

Hee Ester,

Het lijkt echt een film, wat een vreemd verhaal! Je zal wel dagelijks opkijken van alles wat er rondom je gebeurd! Ik hoop wel dat je het leuk hebt en je je goed voelt!

x
    Anne

• 07 Juni 2008 - 10:45

Marijke:

Hey Ester,

Gaaf om je verhalen zo mee te lezen... Ook top dat je dit doet!!!
    Ik wens je sterkte en veel succes.

Groetjes

• 09 Juni 2008 - 09:23

Heleen:

echt smerig die foto's van wonden en dan hebben wij de lucht er nog niet eens bij. fijn dat jij ze kan helpen.

X Heleen

• 14 Juni 2008 - 20:12

Jan-Paul:

Hoi Esther,

Ik zeg: goed bezig! Je lijkt je helemaal te hebben aangepast aan The Gambia (inclusief the Gambian Style!).

Zet 'm op de komende (regen)tijd!

Groet,

JP