mail from Fajara - Reisverslag uit Fajara, Gambia van Ester Urk - WaarBenJij.nu mail from Fajara - Reisverslag uit Fajara, Gambia van Ester Urk - WaarBenJij.nu

mail from Fajara

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ester

25 Juli 2008 | Gambia, Fajara

Het is al weer even geleden dat ik mijn vorige verhaal schreef. In de afgelopen weken is er heel veel gebeurt.

In de afgelopen weken heb ik gewerkt in MRC in Fajara. Eerst 3 weken in de GUM clinic, waar ze met name de patienten met HIV behandelen, soort polikliniek. Wat ik in die 3 weken heb gezien is teveel om te beschrijven. De taboe rond HIV is groot en sommige mensen willen het gewoon niet geloven dat ze ziek zijn. En willen ook niet geholpen worden. Ze hebben geen enkel idee dat ze het virus wel verder verspreiden als ze geen maatregel nemen. In de kliniek zijn ze hard bezig om voorlichting te geven, en onderzoek naar nieuwe en betere medicijnen.

Deze week kreeg ik uiteindelijk ook toestemming om op de afdeling te werken en verpleegkundige werk te doen. Een mooie ervaring om daar te werken. Er werken veel mensen met verschilllende nationaliteit, wat het erg leuk en leerzaam maakt.
Op afdeling verschilt de manier van werken niet heel veel met wat ik gewend ben. Groot verschil is wel dat we hier alleen 3 zalen hebben: mannen, vrouwen en kinderen! niets geen 1 of 2 persoonskamers.

de voertaal is engels in de kliniek, alleen de begroetingen worden in eigen taal gedaan. Op deze manier kan iedereen alles volgen en lezen.
Soms is het heerlijk om een nederlander tegen te komen en te praten.

Mijn verblijf bij mijn gambiaanse familie is super. Heel gastvrij gezin, er is altijd wel iemand thuis.
Erg leuk en leerzaam om midden in de cultuur te zijn en ik leer veel van hen. Door bij hen te wonen heb ik bijna de gehele gambiaanse keuken voorbij zien komen. Smaakt prima alleen soms wat veel pepper en bijna altijd rijst.

Deze week was nationale feestdag, 22 juli, ben naar de hoofdstad geweest om de ceremonie te bekijken. Erg indrukwekkend een keer mee te maken. Alles wordt gedaan om de president eerte bewijzen.

Inmiddels heb ik ook wat contacten met mensen uit de kerk, wat erg fijn is. Het is goed om zondag met heb naar de kerk te gaan. geregeld zijn erg activiteiten in de kerk, leuk om mee te maken en met hen samen te zijn.
ik ben ontzettend blij en dankbaar voor alles wat er hier op mijn pad komt.

hier zeggen we altijd tegen elkaar als we uit elkaar gaan "God bless you"

bij deze God bless you all

  • 25 Juli 2008 - 16:49

    Broeder Cees:

    Hey ester,

    goed om wat van je te horen. Ben je nog van plan om langer te blijven daar nu je van werkplek bent veranderd?? of blijf je daar waar je nu bent?

    groetjess uit holland!!

    xx

  • 25 Juli 2008 - 17:34

    Dennis:

    And God bless you!

  • 25 Juli 2008 - 19:55

    Nina:

    Lieve Ester, wat fijn om weer eens wat van je te horen. Via je moeder heb ik een en ander gehoord. Ik vind het echt super knap dat je ondanks de vele tegenslagen nog zo gemotiveerd blijft!! Ik hoop dat de laatste periode van je verblijf spoedig zal verlopen. Veel plezier en een dikke kus van mij.

  • 25 Juli 2008 - 20:37

    Gerda:

    Ik ben blij dat je je plaats daar hebt gevonden! God bless you!

  • 26 Juli 2008 - 13:49

    Marion:

    Hoi Esther,

    Fijn om weer wat van je te horen, blijf je nog lang weg of kom je binnenkort weer terug.
    Bijzonder om te zien hoe sommige mensen met hun ziekte omgaan en vooral HIV.
    Nog een hele leerzame tijd

    groeten

  • 26 Juli 2008 - 14:43

    Marieke:

    Hey Ester!!!

    Wat leuk weer wat van je te horen!!!! Ben ook erg blij dat je het naar je zin hebt!!! Nou, ik denk dat jij ons nog heeeel wat hebt te vertellen als je thuis komt.
    Ik had graag effetjes een paar daagjes bij je willen zijn, om ook alles te beleven , wat jij nu allemaal beleeft!!!
    Nou, zeeuwsmeisje, laat zien wie je bent en wat je allemaal kan(doe je altijd!!)Wij zijn in ieder geval al hartstikke trots op jou!!!!
    Liefs, dikke zoen vanuit de Varremarkt!!!

  • 12 Augustus 2008 - 13:09

    Ingeborg:

    Heey esther!

    Ken je me nog? Ik heb stage gelopen op A0.

    Vermaak je je in gambia, blij dat je die keuze hebt gemaakt?

    Ik vind het heel erg leuk om je verhalen te lezen en het lijkt me heel gaaf om ook zoiets te gaan doen.

    Mijn stage op A0 is klaar en in september begin ik op chirurgie MCRZ. Ongeveer feb ben ik klaar met de HBO-v en wil ik naar afrika.

    Heb jij tips voor me en kan je me aanraden om naar gambia te gaan? Of beter naar een ander land? Hoe ben jij terecht gekomen bij jouw organisatie en hoeveel kost het je ongeveer? Ik heb nog veel meer vragen en ben heel benieuwd naar je antwoorden.

    Wil je me anders even een mailtje sturen: ingeborgvanvliet@yahoo.com .

    God bless you,
    Ingeborg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ester

vanaf 14 mei ga ik 4 maanden werken als verpleegkundige in Gambia. Ik ga werken voor een duitse organisatie genaamd Riverboat Doctors International. In de kliniek in Buniadu geven zij allerarmste van Gambia de nodige medische zorg. Ik woon deze maanden in het dorpje Buniadu, zo'n 10 km van het havenplaatsje Barra.

Actief sinds 10 Okt. 2006
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 20088

Voorgaande reizen:

14 Mei 2008 - 05 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: