Wat ga ik doen!! - Reisverslag uit Ridderkerk, Nederland van Ester Urk - WaarBenJij.nu Wat ga ik doen!! - Reisverslag uit Ridderkerk, Nederland van Ester Urk - WaarBenJij.nu

Wat ga ik doen!!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ester

05 April 2008 | Nederland, Ridderkerk

Na weken van voorbereiding en uitzoeken ga ik 14 mei naar Gambia voor 4 maanden. Ik ga daar werken voor de Duitse organisatie Riverboat Doctors International. Ik ga hier werken als verpleegkundige.

Deze organisatie heeft als doel de allerarmste inwoners van Gambia in medische zorg te voorzien.

Gambia ligt in West-Afrika, aan de Atlantisch oceaan.
In feite is het een lange strook land, doorsneden door de gelijknamige rivier. Het land is nauwelijks breder dan 35 kilometer, met uitzondering van de kuststrook, die ongeveer 70 kilometer haalt, de ingang tot de rivier Gambia daarbij inbegrepen.
Gambia ligt ten noorden van de evenaar. Het wordt aan drie zijden ingesloten door Senegal.

Gambia is een islamitisch land. Ongeveer 80% tot de islam behoort de overige 10% behoort tot een andere kerk (o.a christendom). 10% is atheist.
Geloof en bijgeloof liggen dicht bij elkaar. Welk geloof of welke leer men ook aanhangt, van jongs af aan dragen kinderen juju’s om de hals, gris-gris om bovenarm of enkel en belly-belly’s om hun middel. Ze dienen allen hetzelfde doel: bescherming tegen kwade geesten. Er worden vaak schelpen gebruikt, maar ook stukjes leder waarin doorgaans een (door een officiële vertegenwoordiger van dat geloof) gewijde tekst is verborgen

Gambia telt bijna 1,5 miljoen inwoners. Zij behoren allen tot volkeren die sinds eeuwen het Senegambia-gebied (Senegal en Gambia tezamen) bevolken. Het grootste deel van de inwoners woont aan de kust, in het binnenland zijn grote gebieden vrijwel onbewoond. Maar ook in de moeilijkst bereikbare streken treft men dorpen en compounds aan.

De situatie
1 ziekenhuisbed per 1200 inwoners, 1 arts per 15000 inwoners,1 verpleegkundige per 4500 inwoners,1 kliniek per 50000 inwoners .

De gezondheidszorg in Gambia staat op een laag peil. De belangrijkste knelpunten zijn een gebrek aan geschoold personeel, onvoldoende medicijnen en apparatuur en onbetrouwbare stroom- en watervoorzieningen. Dat is niet alleen nadelig voor de gezondheid van de Gambiaanse bevolking, maar het maakt het werk van de weinige artsen en verpleegkundigen nog eens extra zwaar.
De gezondheidszorg voor de Gambianen is zeer schrijnend. Er zijn te weinig artsen, te weinig verpleegkundigen, te weinig medicijnen, te weinig medische apparatuur, kortom van alles te weinig. En dan komt voor de armen daar nog het geldprobleem bij. De mensen kunnen naar een health center gaan of naar het gouvernement ziekenhuis in Banjul Een consult na uren wachten kost slechts vijftien eurocent. Maar de medicijnen en de reis er naartoe is vaak al het probleem, dát kunnen zij niet betalen. Daarom lopen zij te lang door met hun kwaal en uiteindelijk wordt dit voor enkelen fataal.

Dat is de reden dat wij, als het in onze mogelijkheid ligt, ook ons steentje bij kunnen dragen aan de gezondheidszorg in The Gambia.

Spullen mee nemen is lastig en kost veel geld, wel is het mogelijk geld te schenken aan deze stichting. Ik heb een rekening geopend om zo mensen in de gelegenheid geld te storten.

Postbank 1181644 t.n.v A.E. van Urk te Ridderkerk
Stortingen onder vermelding van gift Gambia River Doctors International

Ik zal regelmatig proberen op jullie op de hoogte te houden van mijn werk in Gambia




  • 05 April 2008 - 13:06

    Cees:

    Hey ester!!
    Ik ga je helemaal volgen daar in Gambia via je site. Vind het echt supergoed van je dat je daar naar toe gaat voor de ervaring, cultuur, medische zorg, de bevolking etc. Heel nobel! Succes met je voorbereidingen!! Ik spreek je!

    xxxx Broeder Cees

  • 05 April 2008 - 13:23

    Sandra:

    Hoi Ester,
    Heelveel succes in Gambia. Ik zal proberen je te volgen.
    Groetjes Sandra

  • 05 April 2008 - 15:59

    Nicolien @t Renesse:

    Hey Ester!
    Leuk berichtje in mijn mailbox. Wat knap van je dat je dat gaat doen zeg! Spannend! Je zult veel heftige dinge tegen komen hoor! Ik probeer echt af en toe op je site te gaan kijken.
    Met mij gaat alles goed. Ik werk nog steeds in het ziekenhuis in Dirksland op de cardio! Helemaal leuk!

    Tot je volgende berichtje!
    Hartelijke groet van Nicolien

  • 05 April 2008 - 17:20

    Zuster Marit:

    Heey Ester,
    Goed initiatief!! Ik ga je via de site volgen! Super veel succes!
    Veel Liefs Marit

  • 05 April 2008 - 17:54

    Adriaan:

    Ik zal deze site ff in m'n favorieten zetten. Het klinkt erg uitdagend!!

  • 06 April 2008 - 10:59

    Rebekka:

    Spannend he, nu het zo dichtbij komt? Zag op je hyves dat je zelfs je laatste dag werken in Nederland erop hebt zitten. Stapje voor stapje kom je steeds dichterbij het moment van afscheid...en het moment van het begin van je grote avontuur!
    Erg herkenbaar en ook leuk om te gaan volgen! Benieuwd naar je belevenissen!
    Succes met je voorbereidingen!
    Groetjes, Rebekka

  • 06 April 2008 - 12:59

    Petra:

    Klinkt erg interessant! Gaaf dat je dit gaat doen! Ik wens je Gods zegen toe in het werk, wat vast niet altijd even makkelijk zal zijn!
    Groetjes, Petra

  • 07 April 2008 - 17:03

    Boer Harmsen:

    Hee estert,

    Deze reis die je nu gaat "leiden" sla ik over.. Heel veel succes, we bidden voor je en weet je geleidt door Gods Vaderhand,

    XXX
    René, Mieke en t Pastoortje

  • 07 April 2008 - 17:23

    Miranda:

    Hey Es
    Heel veel succes in Gambia.
    Ik weet hoe mooi het is om iets voor een ander te doen/betekenen. Ga er ook van genieten, want voor je weet zit het er weer op. Ga je zeker volgen.
    xx Miranda

  • 07 April 2008 - 19:32

    Jan Opschoor:

    Hoi Ester,
    Heelveel succes in Gambia en Gods zegen toegewenst. Ik zal proberen je te volgen.
    Groeten, Jan

  • 08 April 2008 - 16:08

    Marieke:

    Hey Ester!!

    Wat leuk je site!!! Kunnen we je helemaal volgen!!!! Nog effetjes en dan kan je zeggen...."Gambia here I come!!!"
    Ik schrijf je snel weer!!!

    Liefs, dikke zoen van mij!

  • 09 April 2008 - 16:26

    Carlijn:

    heej es...ik ga je zeker volgen...misschien leuk om voor die tijd nog wat af te spreken?
    zeker veel succes met de laatste voorbereidingen.

    liefs Car

  • 09 April 2008 - 16:40

    Jan En Bertine:

    We gaan je zeker volgen op je site! Tsjonge dat zal een ervaring worden die je nooit zult vergeten. Ga met God!
    Lieve groeten, Jan en Bertine

  • 09 April 2008 - 16:57

    Nina:

    Hey Ester.

    Wat een uitdaging. Ik heb bewondering voor je! Er zullen vast mooie en indrukwekkende verhalen op je site komen te staan. Ben erg benieuwd. Nou meid we spreken elkaar vast nog wel voordat je vetrekt.

    Groetjes Nina

  • 17 April 2008 - 09:17

    Sabine:

    Hey Ester,
    WOW je gaat! Een poos geleden had je het er 1 keer over in een mailtje.
    Ik hoop dat je de site up te date kunt houden, ik zal je nl zeker volgen.
    Heel veel succes en toch ook plezier daar gewenst. Succes met je laatste voorbereidingen.
    Groetjes! Zuster Sabine

  • 20 April 2008 - 13:15

    Anne:

    Goed, knap, dapper en vooral heel stoer!!! Ik ga je volgen daar in het verre Afrika!
    x
    Anne

  • 24 April 2008 - 16:49

    Maurits:

    Hey esther,
    Veel sterkte in gambia. (Knap hoor!).
    Pas ook op je zelf !Succes

    Groetjes Maurits


  • 02 Mei 2008 - 07:08

    Annemiek:

    Hey Ester,

    Tja, via de Hyves kom je nog eens ergens achter!!! Wat gaaf zeg, dat je naar Gambia gaat, super goed van je!!
    Veel succes en natuurlijk ook veel plezier!!

    Annemiek de Quelerij- vd Hoek

  • 05 Mei 2008 - 15:48

    Fam Kok:

    Hey Ester!!!

    Je gaat bijna weg!! Nog een weekje!!!!
    De familie Kok wilt je in ieder geval alvast heeel veeeeel plezier en succes wensen!!! We gaan je verhalen volgen!!!

    Liefs, dikke zoen van ons!!!

  • 08 Mei 2008 - 07:50

    Henry:

    Hoi Ester,
    Heel veel succes met je goeie werkzaamheden in Gambia. Maar het belangrijkste is dat je vooral geniet van deze unieke kans. Ik blijf je volgen via deze site.

    Dikke kus uit Voorthuizen

  • 11 Mei 2008 - 16:21

    Anne:

    Heee Es,

    Ik ga je volgen op deze site. Heel veel plezier daar en kom heelhuids weer terug!!!

    x
    Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ester

vanaf 14 mei ga ik 4 maanden werken als verpleegkundige in Gambia. Ik ga werken voor een duitse organisatie genaamd Riverboat Doctors International. In de kliniek in Buniadu geven zij allerarmste van Gambia de nodige medische zorg. Ik woon deze maanden in het dorpje Buniadu, zo'n 10 km van het havenplaatsje Barra.

Actief sinds 10 Okt. 2006
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 20115

Voorgaande reizen:

14 Mei 2008 - 05 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: