soms loopt alles anders.... - Reisverslag uit Fajara, Gambia van Ester Urk - WaarBenJij.nu soms loopt alles anders.... - Reisverslag uit Fajara, Gambia van Ester Urk - WaarBenJij.nu

soms loopt alles anders....

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ester

04 Juli 2008 | Gambia, Fajara

Afgelopen week heb ik een vreemde week achter de rug. De problemen in de kliniek in buniadu werden alleen maar erger.
In het weekend ben ik met mensen van MRC in Fajara in contact gekomen en deze hebben mij uitgenodigd maandag in de kliniek te komen kijken.

Afgelopen maandag naar de kliniek, een hartelijk welkom en een uitleg wat voor werk de kliniek doet.Doen veel onderzoek naar HIV/AIDS en infecties in Afrika. Ze wilden gelijk kijken of ik voor 7 weken daar op een afdeling kan werken. Aan het einde van de dag was alles geregeld.

Alleen was er een probleem, bij verlaten van de kliniek in Buniadu was ik gelijk ook mijn slaap plek kwijt.
Dit was binnen 10 minuten voor me opgelost. Een verpleegkundige, Maam Kumba, belt haar man om te vragen of daar kan slapen. En alles was geregeld.
Hoe gastvrij!

Mijn nieuwe plek is dus bij een Gambiaanse familie, een jong gezin met 1 zoontje van 4 maanden en een broer, goede vriend, die bij hen woont.

Woensdag ben ik naar Buniadu gegaan om daar al mijn spullen te halen en afscheid van de kliniek te nemen. De meeste waren erg verdrietig maar begrepen het wel. ze wisten van de problemen af.

Mensen komen op mijn pad en zijn behulpzaam en vriendelijk. Wat voelde ik me van de week geleid en het enige wat ik kan doen is dankbaar zijn.

as maandag ga ik met veel plezier en nieuwsgierigheid beginnen in MRC.

al met al een vreemde en hectiche week, veel veranderingen, maar geholpen door veel lieve gambianen.
ben blij om te zien dat het ook anders kan.

Afgelopen week heeft de zon hier weinig geschenen, veel regen en onweer. sommige wegen worden langzaam onbegaanbaar of beter met een bootje te bevaren!
Als de zon doorbreekt na wat regen lijkt het nog warmer. het best is dan de schaduw op te zoeken en je niet te druk te maken.

Inmiddels ben ik wel aan de hitte en hoge luchtvochtigheid gewend. Mijn tempo heb ik aangepast en 's nachts blijft het warm en slapen kan ik ook goed. Wel neem ik in de ochtend een douche want ook 's nachts zweet ik enorm.

Voor de meeste in ned is ook de vakantie tijd aangekomen, voor de reizigers: goede reis en voor de thuisblijvers: geniet van nederland!!!

  • 04 Juli 2008 - 17:53

    Cees:

    He Ester, leuk weer wat van je te lezen. Ben erg benieuwd hoe het zal zijn bij een gambiaanse familie.

    Hier op de afdeling is het op het moment lekker rustig. Het is uiteraard lekker broeierig af en toe hierbinnen. Niet te vergelijken met daar misschien maar toch. Het blijft hier altijd lekker hangen.
    We werken weer naar een drukk zomer toe. volgend jaar januari start ik hier met een high care opleiding dus dat word weer interessant!

    groetjes uit nederland!!

  • 04 Juli 2008 - 18:47

    Bertine:

    Hoi Ester, goed om weer wat van je ervaringen te lezen. Wat een gastvrijheid. We kijken uit naar je volgende berichtje!
    groeten Jan, Bertine en kids

  • 04 Juli 2008 - 18:57

    Dennis:

    Hey Es, leuk om je belevenissen zo te volgen!

    Groeten, Dennis

  • 04 Juli 2008 - 23:13

    Marco:

    Hoi Ester,

    Tjonge je maakt wel wat mee hoor. Blij dat je weer een plekje gevonden hebt. We bidden en danken met je mee.

    Hier zijn we samen met Coen, Katja en Femke druk bezig om ons voor te bereiden op de vakantie. We hebben er echt zin in.

    Met je huisje gaat alles goed. De lampjes branden 's avonds, post doe ik ongeveer 1 maal per week. Ik geef meestal wat laat) de meterstanden door. Volgens mij gaat dat helemaal goed komen. Ik zie tenminste nog geen sloopactiviteiten.

    Heel veel succes in de komende weken hoop dat het hier allemaal beter gaat.

    groetjes,

    Marco en Femke

  • 05 Juli 2008 - 07:41

    Martine:

    Hoi Ester,

    Wat een verhalen! Ik hoop dat je het naar je zin gaat krijgen in Fajara. Hier in Nederland is het weer weer even goed, maar ook hier regen en onweer op zijn tijd...

    Succes met alles!

    Liefs,

    Martine

  • 05 Juli 2008 - 17:22

    Wilco:

    He Esther,

    Al weer mooi poos terug, maar las dat je in Gambia zit en hier goed werk vericht. Heb even de nodige udates gelezen, lijkt me erg zwaar maar ook wel dankbaar werk.
    Succes en zal je updates in de gaten houden.

    Groeten Wilco

  • 05 Juli 2008 - 19:17

    Gerda:

    een hele goede tijd in Fajara! denk aan je.

  • 05 Juli 2008 - 20:24

    Mieke:

    Lieve Ester,

    Tjonge, wat een veranderingen zeg! Hopelijk kan je er snel wennen en kan je daar weer opnieuw genieten van je mooie werk!
    Hier gaat alles steeds een beetje beter. Joanne groeit nu ook en ik knap zelf ook steeds meer op. Kan ik je ook een paar foto's mailen of kan je die daar niet bekijken? Ik hoor graag van je!
    Heel veel succes daro en we bidden voor je!

    Liefs,
    Mieke (en van René en Joanne natuurlijk!)

  • 06 Juli 2008 - 13:25

    Yvette:

    Hoi Es,
    Je maakt echt veel mee daar! Wat een ervaringen! Ben blij dat het zo goed gaat met je. Hier loopt alles iets minder hectisch dan bij jou, zit alweer op de helft van mijn tweede stage, het gaat nu echt opschieten! Weet nog niet wat daarna, maar dat zie ik wel. Blijf je berichten volgen!
    X Yvette

  • 07 Juli 2008 - 10:29

    Guido:

    Ha die Ester!

    Tjonge wat maak je een hoop mee.. Succes op de nieuwe werkplek! Wat goed om te lezen dat alles zo door God geleid wordt! Ik bid voor je.

    Groetjes,
    Guido.

  • 08 Juli 2008 - 18:22

    Els:

    Ha Ester,
    Wat is er weer veel gebeurt zeg. Het zijn wel heel schrijnende dingen die je beschrijft. Dan besef je wel weer dat hier alles zo goed geregeld is (al hoewel we hier ook klagen...) Verveldend dat je afscheid moet nemen van Buniadu. Fijn dat je weer zo snel een nieuwe werkplek en onderdak gevonden hebt. Ik ben benieuwd hoe het daar zal gaan. Blijf je volgen. Ook hier in NL een kleine regentijd aangebroken....
    groeten van Els

  • 08 Juli 2008 - 19:51

    Leonie:

    Sjonge, hopelijk gaat het goed in de nieuwe kliniek. Je hebt vast ook het bericht gekregen van het overlijden van reisleider Ron van der Hart. Ik kende hem niet. Maar toch altijd ingrijpend. Jij lijkt daar trouwens wel wekelijks met onverwachte overlijdenden te maken te hebben.

    Groet Leonie

  • 08 Juli 2008 - 19:51

    Leonie:

    Sjonge, hopelijk gaat het goed in de nieuwe kliniek. Je hebt vast ook het bericht gekregen van het overlijden van reisleider Ron van der Hart. Ik kende hem niet. Maar toch altijd ingrijpend. Jij lijkt daar trouwens wel wekelijks met onverwachte overlijdenden te maken te hebben.

    Groet Leonie

  • 09 Juli 2008 - 08:33

    Marianneke:

    Ha Es,
    We houden contact voor volgende week. Heb je nog iets specifieks nodig? Laat het me dan weten. Wel heb ik al die posters met volledig lichaam d'r op. Geen ideel of je die nu ook nog nodig heb, maar misschien handig voor de andere kliniek.
    Meis take care en see you soon, liefs

  • 13 Juli 2008 - 11:28

    Miranda:

    Hoi Es.
    Leuk om weer wat je te lezen/horen. Ben benieuwd naar je ervaringen bij de gambiaanse familie,maar wat een gastvrijheid zeg.
    Je maakt zo genoeg mee gedurende je periode daar.
    Ik zou zeggen geniet ervan en tot horens maar weer.
    Kus Miranda

  • 14 Juli 2008 - 15:18

    Cees (Buganala):

    Hoi Esther,

    Fijn dat je een andere plek hebt gevonden. Bij het MRC zal het heel wat anders zijn dan op de North Bank.
    Je hulp zal van harte welkom zijn.
    Wanneer je iets moet regelen, vraag dan naar Dr Corrah, de direkteur van het MRC. Vertel hem dat ik naar hem heb verwezen en hij zal je zeer zeker helpen. Alleen even goedendag zeggen en de groeten overbrengen, kan uiteraard ook.
    Succes en probeer ook een beetje te genieten van al de mooie dingen om je heen.
    Cees
    NB
    Zaterdag heb ik Marijke ontmoet op een receptie. We hebben gezellig nog eens de belevenissen in Gambia besproken, oa van het bewuste spotje.

  • 21 Juli 2008 - 09:23

    Sabine :

    Hey Ester, ik heb eerst maar eens alle verhalen gelezen. Ik liep heel wat achter zag ik. Wat n belevenissen tot nu toe. Ik kijk uit naar t volgende bericht.
    Groetjes uit Zeeland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ester

vanaf 14 mei ga ik 4 maanden werken als verpleegkundige in Gambia. Ik ga werken voor een duitse organisatie genaamd Riverboat Doctors International. In de kliniek in Buniadu geven zij allerarmste van Gambia de nodige medische zorg. Ik woon deze maanden in het dorpje Buniadu, zo'n 10 km van het havenplaatsje Barra.

Actief sinds 10 Okt. 2006
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 20084

Voorgaande reizen:

14 Mei 2008 - 05 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: